Ontspanning

Na een dag intensief bezig te zijn geweest lekker lui achterover op de bank, de afstandsbediening ligt naast je. Je hebt een favoriete DVD opgezet voor het ultieme luistergenot. Een kopje cappuccino in de hand, het licht gedimd. De kaarsen verhogen het effect van loom, ontspannen genieten. De open haard brandt knapperend en geurt naar het bos door de meegenomen dennenappels.

Alles in de afwasmachine na een ontspannen etentje en daarna achterover in je favoriete stoel. Zondagmorgen een gekookt eitje met een glaasje jus erbij. De geur van de versgebakken broodjes in de keuken, terwijl de koffie aan het doorlopen is. Een echt zondagsgevoel: even tijd voor jezelf. Je thuis ontspannen is het beste waarmee je je kunt verwennen.

Wie herkent de bovenstaande inleiding niet? Dit gevoel zouden we graag zelf willen bereiken. Soms zijn er omstandigheden waardoor dat niet (helemaal) meer lukt. Oasis Lifecoaching kan dan een uitkomst bieden.

Spanningsklachten – stress in de volksmond genoemd – kunnen zowel van lichamelijke als geestelijke aard zijn. Er is sprake spanningsklachten als deze klachten verband houden met lichamelijke en/of psychische overbelasting (stress). Deze klachten worden ook wel psychosomatische klachten genoemd. De samenhang tussen de lichamelijke klachten en de psychische overbelasting is niet altijd direct duidelijk. Je lichamelijke klachten treden meestal op de voorgrond en hebben bij medisch onderzoek geen duidelijke oorzaak opgeleverd.

Veelal ervaar je zelf prikkelbaarheid, vermoeidheid en gevoelens van gespannenheid, die verband kunnen houden met bepaalde levensomstandigheden zoals: 

  • Grote werkdruk
  • Conflicten
  • Emotionele gebeurtenissen
  • Relationele problemen
  • Verlies van dierbaren
  • Ernstige ziekteprocessen

Deze gebeurtenissen, zeker als deze langere tijd blijven bestaan, kunnen je zodanig uit evenwicht brengen dat er spanningsklachten ontstaan. Bij deze klachten speelt omgaan met stress en ontspanning een belangrijke rol.
Een aantal voorbeelden waarin spanningsklachten zich kunnen uiten:

Lichamelijke klachten

  • Algehele vermoeidheid
  • Spier- en gewrichtsklachten
  • Nek- en rugklachten
  • Hoofdpijn
  • Maag- en buikklachten
  • Benauwdheid, druk op de borst
  • Duizeligheid en tintelingen in de armen en benen
  • Overmatig transpireren
  • Beverige of tintelende handen
  • Hartkloppingen
  • Vaak verkouden en/of griep

Psychische klachten

  • Lusteloosheid en geestelijke vermoeidheid
  • Prikkelbaarheid, onrust en gejaagdheid
  • Overactief zijn, niet stil kunnen zitten of staan
  • Onvoldoende greep op je leven hebben
  • Het gevoel hebben uit balans te zijn
  • Neerslachtigheid, somberheid
  • Angstgevoelens en onzekerheid
  • Piekeren, concentratiestoornissen
  • Geheugenverlies
  • Slaapstoornissen
  • Neiging om moeilijke situaties te vermijden
  • Niet meer kunnen genieten en kunnen ontspannen
  • Overmatig eten, roken, alcohol en koffiegebruik

Een aantal van deze spanningsklachten zal je wellicht herkennen!
Door intensieve begeleiding wil ik samen met jou bereiken dat je jouw leven weer in eigen hand kunt nemen. Het spreekt vanzelf dat jouw eigen inbreng daarin een sleutelwoord is. Er wordt van jou een actieve inzet verwacht bij het aanleren van onderstaande oefeningen:

  • Inzicht krijgen in oorzaak en gevolg
  • Het aanleren van ontspanningsoefeningen
  • Het ervaren van ademtherapeutische oefeningen
  • Massage/warmtetherapie
  • Begeleidende gesprekken ter ondersteuning
  • Je leert invloed te krijgen op je gezondheid, zodat je na de therapie beter in staat zult zijn om je klachten aan te pakken.

Ontspanningstips
Door de weeks hebben we het druk, druk, druk. Maar soms komt er in het weekend niets van de rust en is de agenda nog steeds barstensvol. Opruimen, boodschappen doen, sporten, familiebezoek, je zou er weekendstress van krijgen!
Hoe vinden we weer de broodnodige rust?
Herken je dit?

  • Op zaterdag altijd alle boodschappen doen voor de rest van de week.
  • Huishoudelijke klusjes doen waar het door de week niet langer van komt.
  • Niet toekomen aan leuke dingen omdat iemand in het gezin nog werk mee naar huis heeft genomen.
  • Vrienden en familie moeten bezoeken, maar daar eigenlijk geen tijd of zin voor hebben.
  • Op zondagavond constateren dat er van alle andere plannetjes niet veel terecht van is gekomen.

Tips om stress te vermijden:

  • Neem tijd voor jezelf.
  • Maak tijd vrij voor dingen die niet gericht zijn op 'doen', zoals lezen of naar muziek te luisteren.
  • Stel jezelf minder hoge eisen.
  • Probeer niet overal controle over uit te oefenen. Je zult merken dat anderen meer kunnen dan je dacht.
  • Maak lijstjes.
  • Ook al is het nog zo druk. Schrijf toch gewoon op wat je moet doen. De angst dat je iets vergeet, geeft alleen een nog onrustiger gevoel. Bovendien kun je fijn wegstrepen wat je al gedaan hebt. Een hele opluchting.
  • Probeer gezond te eten.
  • In het weekend hebben de mensen neiging anders, onregelmatiger, later en vetter te eten. Maar dat brengt het lichaamsritme alleen maar in de war. Kies voor gezonde voeding met veel groenten en fruit. En neem juist in het weekend de tijd om met het hele gezin rustig en goed te eten.
  • Ga wat vaker wandelen of fietsen. Het stimuleert de bloedsomloop en het is even een aangename afleiding. Daarna overzie je het weekend een stuk beter.
  • Doorbreek eens een patroon. Heb je steeds een terugkerend patroon in het weekend en bevalt dat niet (bijvoorbeeld een bezoek aan je schoonouders waar je altijd tegenop ziet), kijk dan of je niet iets kunt veranderen. Je man/partner kan best een keer alleen gaan, of samen met de kinderen. Je hebt dan even het huis voor jezelf.
  • Kom op voor jezelf. Als je vindt dat anderen op zaterdag en zondag wel eens een handje uit de mouwen mogen steken (het is per slot van rekening ieders vrije weekend, dus óók het jouwe) uit dan vooral je gevoelens van onvrede. Het lucht niet alleen op, je komt er zo ook misschien achter dat ze er niet eens aan hadden gedacht dat ze wat taken konden overnemen.

Lachen is gezond. Probeer te lachen om dingen die misgaan, in plaats van je er over op te winden. Een 'verpest weekend' (het regende 48 uur, toen je net een tuinfeest had gepland) wordt extra belastend wanneer je daar twee weken lang door uit je humeur bent. Houd hoofd- en bijzaken uit elkaar. Laat je weekend niet vergallen door kleinigheden (de rij in de supermarkt was nog langer dan anders, en degene voor je was ook nog eens vergeten zijn groente te wegen), maar denk aan de leuke dingen die je daarna gaat doen. Ga er eens een weekendje uit. Even weg met het gezin of met vriendinnen kan een hele goede manier zijn om aan weekendstress te ontsnappen. Zoek de rust van de natuur, of ga lekker naar een stad waar alles kan. 

Laat je boodschappen eens bezorgen. Begeef je op zaterdag eens niet in het gewoel van botsende winkelwagens en de lange rijen voor de kassa's: laat de boodschappen lekker thuisbezorgen, zodat je zelf iets leuks kunt gaan doen. Voor meer informatie: www.ah.nl. Supermarktketen C1000 heeft deze service in Utrecht en Amsterdam. 

Luister goed naar je lichaam. Stress uit zich vaak in lichamelijke ongemakken: stijve spieren, spierknopen, verkrampingen in de nek en rug. Wees alert op deze signalen. Voel je hier iets van, ga dan even iets heel anders doen, hoe veel er dat weekend ook van je verwacht wordt. 

Je kunt ook 'nee' zeggen. Plak op de telefoon een briefje met het woord 'nee', zeker wanneer je geneigd bent om te snel 'ja' te zeggen op elk verzoek dat beslag legt op je tijd. Want bedenk goed dat familie en kinderen in het weekend het liefst tijd met jou doorbrengen. 

Gun jezelf plezier. Probeer niet altijd het hele weekend het iedereen naar de zin te maken. Doe ook eens iets wat je zelf leuk vindt. 

Amerikanen spannen de kroon
Op de vraag : "wat doet u dit weekend?" moeten volgens Amerikaans stressdeskundigen de meeste mensen "te veel" antwoorden. In een onderzoek dat in 1998 onder de bevolking van de Verenigde Staten werd gehouden, gaf 89% van de ondervraagden aan dat ze vaak een grote onrust ervoeren in het weekend, zelfs wanneer ze minder uren werken. Ze kijken weliswaar uit naar het weekend als een periode van ontspanning, maar als hen gevraagd werd wat ze dan deden op zaterdag en zondag, was dat meestal iets anders dan achterover leunen.

De top-vijf van weekendactiviteiten was:

  • Huishoudelijk werk doen(46%)
  • Boodschappen doe (43%)
  • Televisie kijken (35%)
  • Administratie bijwerken/rekeningen betale(20%)
  • Achterstallig kantoorwerk wegwerken (12%)

Op de vraag waar ze een ontspannen gevoel van kregen, antwoordden ze:

  • Tijd doorbrengen met het gezin (43%)
  • Wandelen, lichaamsbeweging (24%)
  • Gemakkelijke kleren dragen (12%)
  • Uit eten gaan (11%)
  • Winkelen (6%)

Bron: Libelle nr. 18 .

Contact

    Bedankt! Je bericht is verstuurd.
    Niet mogelijk om je bericht te sturen. Controleer de fouten en probeer opnieuw a.u.b. .